Nové vedomosti, zručnosti, pracovné návyky a, samozrejme, aj postoje sú prostriedkom a zároveň podmienkou úspechu zavádzania organizačnej zmeny, nech už má podobu zmeny postupnej alebo transformačnej. (TURECKIOVÁ, M.: Řízení a rozvoj lidí ve firmách, 2004)
Ktorý odborník pomáha vašej organizácii v rozvoji zamestnancov a tímov?
Účastníci a ich individuálne potreby sa stávajú pre želané výstupy u danej rozvojovej aktivity vo vzdelávaní najkľúčovejšie. Požiadavky MODERNÉHO ZAMESTNANCA ohľadne potrebných zručností spojených s biznis cieľmi organizácie sa stávajú dominantnejšími. Takáto orientácia na účastníka ako koncového používateľa (User-Centered Design) sa následne pretavuje:
- do learning designu (analýzy potrieb, data vstupy a tvorby vzdelávania),
- personalizácie aktivít
- a adaptačného procesu. 📈
a
a
V čom sa dané pozície od seba líšia a kedy ich využiť?
Nižšie som pre vás pripravil praktický sumár a doplnil som ho o SUPERSCHOPNOSŤ každej pozície. 🦸 Verím, že inšpiruje aj vašu organizáciu a pomôže pri tvorbe vzdelávacích aktivít a rozvojových learning programov pre vaše tímy aj v roku 2023.🙋
👤 TRÉNER – OBDORNÍK NA DRILLING
🔎 Rola vo vzdelávaní
Má špecifické know-how s danou oblasťou, schopnosti z praxe. Používa nástroje, vďaka ktorým vedia účastníci nové zručnosti vo svojom prostredí „trénovať“/adaptovať, a tak si osvojujú nové správanie. Podporuje peer learning.
Pre tréning zručností využíva primárne metódu riešenia modelových situácií – simulácie – či napr. analýzy, prípadové štúdie, hranie rolí a canvasy. Vie, že to nie je „One-Man Show“ z jeho strany, podstatní sú účastníci a ich nové návyky.
🦸 Superschopnosť
Bez problémov odpovedá ako profesionál na podnety účastníkov a dokáže efektívne priradiť konkrétny nástroj ku konkrétnej situácii z praxe.
👀 FACILITÁTOR – OBDORNÍK NA TÍMOVÚ DYNAMIKU
🔎 Rola vo vzdelávaní
Jednotlivec, ktorý podporuje každého v skupine k tvorivému mysleniu a tímovej spolupráci. Vytvára bezpečné prostredie, pozoruje, chápe rôzne uhly pohľadov účastníkov a cez facilitáciu podnecuje k vytváraniu hodnotných nápadov.
Cez vopred pripravené štruktúrované nástroje a jasný harmonogram, tzv. agenda & guidelines, pomáha meniť nápady na činy. Ako profesionál dbá na prípravu a dopad workshopu.
🦸 Superschopnosť
Vie presne identifikovať, akú metódu má použiť v okamihu, keď skupina čelí nepoznanému. Skvele kontroluje čas a manažuje správanie účastníkov.
🗣️ KOUČ – ODBORNÍK NA SPRÁVNE OTÁZKY Z KONTEXTU
🔎 Rola vo vzdelávaní
Profesionál a expert, ktorý intenzívne pracuje so (zväčša) jednotlivcami, niekedy skupinami. V procese sa empaticky zameriava na riešenie reálnych situácií alebo výziev účastníka.
Správne položenými otázkami, technikami a nástrojmi podporuje v procese riadenej zmeny. Účastník teda o situácii uvažuje z inej perspektívy, ako by bežne uvažoval.
Úlohou kouča nie je poskytnúť rady, účastník sám formuluje svoje individuálne ciele (kariérne, projektové...).
🦸 Superschopnosť
Plne sa sústredí na prítomný okamih, má výborné aktívne počúvanie a vedomú prácu s kľúčovými slovami.
👥 MENTOR – ODBORNÍK NA ZDIEĽANIE SKÚSENOSTÍ
🔎 Rola vo vzdelávaní
Skúsenejší odborník/konzultant (mentor) poskytuje podporu a asistenciu menej skúsenému účastníkovi (mentee) s cieľom podporiť jeho dosahovanie cieľov, profesijný rast a osobnostný rozvoj. Účastník tak dostáva podnety na riešenie konkrétnych situácií cez overenú zažitú prax a skúsenosti mentora.
Mentor teda poskytuje praktickú (dlhodobú) metódu rozvoja, ale hlavne efektívne partnerstvo.
🦸 Superschopnosť
Dokáže ušetriť kopu času, pretože veľakrát už vopred pozná zbytočnosti. Vie, aké to je „byť TAM“, a tak pomáha sústrediť sa na to, čo je skutočne dôležité.
PRAVDOU JE, ŽE:
👥 neexistuje tá najlepšia rola odborníka, niektoré sa dokonca navzájom v rámci rozvoja v čase dopĺňajú.
💡 zámer určuje formu a tá rolu, ktorá je najvhodnejšia.
🗣 moderný Learning & Development odborník (lektor) by mal navnímať a zadefinovať ten najvhodnejší prístup pre klienta.
✅ už Learning Design a správna analýza potrieb, s využitím správnych data vstupov a analytiky, nám dokáže pomôcť si ujasniť, či sa počas vzdelávania oprieme o služby kouča, facilitátora, trénera, mentora.
Verím, že aj tento príspevok môže pomôcť ešte lepšie pochopiť dôležitosť medzi ROLOU (externého/interného) EXPERTA a POTREBAMI ZAMESTANCOV v kombinácii s VÍZIOU a BUSINESS CIEĽMI ORGANIZÁCIE. 🎯
Držím palce!
Matúš